Veelgestelde vragen reizen en corona

coronavirus

Veelgestelde vragen en antwoorden over reizen en het coronavirus

Heb je een reis bij Voigt Travel geboekt of overweeg je een reis te boeken? Dan kunnen we ons voorstellen dat je vragen hebt. Op deze pagina vindt je antwoord op de vragen over jouw zomer- en/of winterreis. 

Vragen en antwoorden 

Kom ik in aanmerking voor het Europees covid-certificaat?

Je komt in aanmerking voor het Europees covid-certificaat wanneer:

  • Je volledig gevaccineerd bent tegen het coronavirus, waarbij de laatste prik minstens 2 weken geleden was
  • Je beschikt over een negatieve PCR-test die niet ouder is dan 72 uur
  • Je positief testte op het coronavirus in de laatste 6 maanden en zo dus voldoende immuniteit hebt opgebouwd


Het Europese covid-certificaat wordt ingevoerd vanaf 1 juli 2021. Belgische vakantiegangers en andere EU-burgers die het covid-certificaat bezitten hoeven niet in quarantaine of worden getest als ze naar een EU-land reizen.

Het voldoen aan de voorwaarden van het Europees covid-certificaat is de verantwoordelijkheid van de klant en dus geen reden om gratis te annuleren.
 

Wat betekent het voor mijn reis als de grenzen kort voor vertrek dicht gaan?

Als de grenzen opnieuw gesloten worden voor het vertrek van je reis, dan zullen we je persoonlijk op de hoogte brengen via e-mail of telefoon en wordt je reis terugbetaald.

Als de grenzen sluiten terwijl je op vakantie bent, dan doen we er alles aan om je te repatriëren. We zijn 24/7 telefonisch bereikbaar.
 

Wat moet ik doen als ik ziek ben vlak voor vertrek of als ik positief test op covid-19?

Houd je aan de maatregelen van de RIVM. Je kan het best contact opnemen met je verzekeringsmaatschappij.

Indien je via Voigt Travel verzekerd bent bij Allianz Assistance kan in dit geval terugvallen op de annuleringsverzekering.
 

Wat moet ik doen als ik op reis ziek word?

Houd je aan de maatregelen voorgeschreven van het RIVM en het advies van de bestemming waar je op dat moment bent. Neem contact op met een arts ter plaatse en neem contact op met jouw verzekeringsmaatschappij. Indien je via Voigt Travel een reisverzekering hebt afgesloten, kun je contact opnemen met Allianz Global Assistance. Neem tot slot ook contact op met Voigt Travel zodat we kunnen kijken wat wij voor jou kunnen betekenen.
 

Ik wil graag een reis naar Lapland boeken voor komende winter, maar vanwege de ontwikkelingen omtrent covid-19 vraag ik mij af of ik nu wel een reis kan boeken?

We kunnen ons goed voorstellen dat deze vraag bij je opkomt in deze bijzondere tijden. Uiteraard geven we hierin graag een passend advies, want je kunt met een gerust hart en zonder financieel risico je reis boeken. 

In het geval dat de reis niet kan plaatsvinden vanwege officiële maatregelen van de lokale of Belgische overheid met betrekking tot COVID-19, dan kunnen wij de reis niet uitvoeren. Hiermee vervalt de betalingsverplichting en gaan we over tot restitutie van je (aan)betalingen.  

Uiteraard staan we in nauw contact met onze partners ter plaatse en volgen we de lokale maatregelen op de voet. Mocht de reis geen doorgang kunnen vinden dan zullen we dit uiterlijk 4 weken voor vertrek laten weten.   

Voor alle overige omstandigheden gelden de reguliere annuleringsregels. Dus deze regeling is dan ook niet van toepassing als je zelf annuleert. Wij adviseren je om hiervoor een annuleringsverzekering af te sluiten.
 

Kan ik al een reis boeken voor zomer 2022?

De eerste reizen worden op korte termijn boekbaar gemaakt op onze website. Wil jij op de hoogte worden gesteld zodra de reis van jouw keuze weer boekbaar is? Laat dan je gegevens achter zodat wij je op de hoogte kunnen stellen zodra onze zomerreizen boekbaar zijn.
 

Wat zijn de boekings- en betalingsvoorwaarden als ik nu een reis voor winter 2021-2022 boek?

Als je nu voor aankomende winter een reis bij ons boekt, gelden de reguliere boekings- en betalingsvoorwaarden. Je ontvangt dan een factuur met de volgende reguliere betalingstermijnen:
  • Eerste aanbetaling van 30% binnen 10 dagen
  • De overige 70% dient 6 weken voor vertrek te worden voldaan 
 
In het geval dat de reis niet kan plaatsvinden vanwege officiële maatregelen van de lokale of Belgische overheid met betrekking tot COVID-19, dan kunnen wij de reis niet uitvoeren. Hiermee vervalt de betalingsverplichting en gaan we over tot restitutie van je (aan)betalingen.
 

Wat gebeurt er met mijn (aan)betaling als Voigt Travel failliet gaat?

Allereerst is het goed om te weten dat wij, ondanks deze crisis, een financieel gezond bedrijf zijn en er geen aanleiding is om je zorgen te maken over een faillissement. Daarnaast zijn wij aangesloten bij de SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden). Dit betekent dat mocht Voigt Travel niet aan haar financiële verplichtingen kunnen voldoen, de SGR het door jou betaalde bedrag terugbetaalt.


Wat gebeurt er als het reisadvies verandert tijdens onze reis?

Mocht het reisadvies wijzigen terwijl je op vakantie bent dan zorgt Voigt Travel ervoor dat je weer veilig thuis komt. Wij garanderen de terugvlucht door middel van de Voigt Travel repatriëringsgarantie. Dus wat er ook gebeurt, we regelen de terugvlucht voor je.

 

Wat gebeurt er dan met de niet genoten reisdagen?

Niet genoten reisdagen vallen normaal gesproken onder de dekking van je verzekering. Kijk goed hoe je verzekerd bent en neem ik geval van twijfel contact met hen op voor verder advies.

 

Wat gebeurt er als het reisadvies wordt gewijzigd voor vertrek?

Als we niet naar de bestemming kunnen die geboekt is, dan bespreken we met jou de mogelijkheid om om te boeken naar een andere bestemming of periode. Mocht dit niet aansluiten bij jouw wensen, dan zullen we de reis annuleren en ontvang je van ons een restitutie van de (aan)betaling.

 

Wat gebeurt er als ik zelf voorafgaand aan de reis in België in quarantaine moet?

In dat geval kun je contact opnemen met je reisverzekering om na te gaan of jouw verzekeraar dit vergoedt. Ben je verzekerd via onze partner Allianz Global Assistance, dan ben je hiervoor verzekerd.

 

Ik heb een reis geboekt met mijn gezin. Stel nou dat we moeten annuleren omdat één persoon positief getest is?

In dat geval kun je contact opnemen met je reisverzekering om na te gaan of jouw verzekeraar dit vergoedt. Ben je verzekerd via onze partner Allianz Global Assistance, dan ben je hiervoor verzekerd.

 

 

Wanneer worden we geïnformeerd als onze reis niet door gaat?

Je wordt uiterlijk zes weken voor vertrek geïnformeerd door ons team op het moment dat de reis niet door kan gaan. Uiteraard houden we de situatie ter plaatse in de gaten. Mocht reisadvies wijzigen binnen die zes weken, nemen we uiteraard ook contact met u op.

 

Wanneer besluit Voigt Travel om een reis te annuleren?

Kwaliteit en veiligheid staat bij Voigt Travel voorop. Mocht de bestemming nog code oranje of rood zijn en wij kunnen de kwaliteit van de reis niet meer waarborgen, dan zullen we besluiten om de reis te annuleren. Hierover nemen wij contact met jou op en dan bespreken we met jou de mogelijkheid om de reis om te boeken naar een andere bestemming of periode. Mocht dit niet aansluiten bij jouw wensen dan zullen we de reis annuleren en ontvang je van ons een restitutie van de (aan)betaling.

 

Staat je vraag er niet bij?

Stel dan je vraag via ons contactformulier of neem telefonisch contact met ons op 0032-26700995.

 

Praktisch
Meer informatie over reizen met Voigt Travel